Technologijų mokytoja Tamara: „Mano pamokose svarbiausi kūrėjai yra mokiniai, aš jiems tik padedu!“

Technologijų mokytoja Tamara: „Mano pamokose svarbiausi kūrėjai yra mokiniai, aš jiems tik padedu!“ 

Nestandartinė, daugybe talentų apdovanota ir ilgametę įvairiapusę profesionalią patirtį turinti „Varnų salos“ technologijų mokytoja Tamara Kutakhova labai myli savo mokinius. O „varniečiai“ labai myli mokytoją. Į pamokas vaikai ateina su malonumu, užduoda mokytojai tūkstančius klausimų, yra aktyvūs ir iniciatyvūs – nori gaminti, siūti, lipdyti ir t.t. Galbūt dėl to tikro abipusio ryšio šioje darnioje draugijoje gimsta tikri meno šedevrai.  

Karo Ukrainoje išvyta iš namų Tamara į Lietuvą atvyko iš Čuhujivo 

Karo Ukrainoje išvyta iš namų Tamara kartu su vyru Vitalijumi į Lietuvą atvyko iš Charkivo srityje esančio Čuhujivo. Lietuviškas šaknis turintis Vitalijus taip pat mokytojauja „Varnų saloje“. Iki karo jis buvo mokyklos direktoriumi, psichologu, biologijos ir geografijos mokytoju Čuhujive. Tamara yra profesionali choreografė, kultūros darbuotoja. Gimtojoje šalyje ji dirbo meno vadove, mokykloje – metodininke, organizatore, režisiere, rankdarbių būrelių vadove, siuvo interjero papuošimui skirtas originalias lėles ir t. t. Tamara sako, kad daug kurias priemones, kurias dabar naudoja savo pamokose „Varnų saloje“, ji išbandė ir pasitikrino augindama savo vaikus.

Mokytojų šeima jau yra apsisprendusi likti Lietuvoje. Nors abu labai dideli Ukrainos patriotai, bet jau tokio amžiaus, kad supranta, jog gimtinės prisikėlimo gali nebesulaukti. Viena dukra Vokietijoje, o 3 vaikai su šeimomis, anūkai liko Ukrainoje – tarnauja, gina ir dirba Tėvynei, bet tėvus pasižadėjo lankyti. „Dabar aš intensyviai mokausi lietuvių kalbos. Beje, tobulėti man labai padeda „varniečiai“. Jie, savo ruožtu, jau perprato ir ukrainiečių kalbą. Taigi vyksta tokie savotiški kultūriniai mainai. Su vaikais dirbti man labai patinka. Tai nenuspėjamas, kūrybinis, labai dėkingas darbas. Ypač, kai matai rezultatus. Kai mokiniai ateina pas tave po pamokų tik todėl, kad jiems įdomu, svarbu ir jie nori kažko išmokti. Kai matau jų žibančias akis, jaučiuosi labai laiminga. Tai ir yra didžioji prasmė“, – šypsosi Tamara. 

Kaip gimsta idėjos ir technologijų pamokose sukuriami nepaprasto grožio darbai?  

Technologijų mokytoja sako, jog visų darbų idėjų autoriai ir didieji kūrėjai yra „Varnų salos“ 5–11 klasių mokiniai, o ji tik truputėlį padeda. Vaikai yra nuostabiausi pasakininkai, fantazuotojai, burtininkai. Kai būna geras oras, Tamara su „varniečiais“ keliauja į šalia mokyklos esantį parką, renka gamtines medžiagas (akmenėlius, žoles, kankorėžius, giles ir t.t.) Dažniausiai, iš karto, jas berenkant, yra sugalvojama, kokia istorija ar pasaka bus kuriama. Grįžę į klasę, mokiniai medžiagas surūšiuoja ir kartu sprendžia, ką savo „miške“ apgyvendins. Taip gimsta raganos, hobitai, sraigės, namukai ir t.t. Savo darbuose kaip pagrindinę medžiagą Tamara naudoja modeliną, kuris labai plastiškas, nebirus, puikiai džiūstantis. Vaikams ši medžiaga labai patinka, nes ją malonu liesti, čiupinėti. Užbaigiant darbą modelinas dengiamas akriliniais dažais. Visi „varniečiai“, nepriklausomai nuo amžiaus, dalyvauja šių darbų kūrime. 

Pilis princesei, kreivas namelis raganai 

Taip vieningai veikiant gimė ir pilis princesei, ir pati princesė. Pilies karkasui, bokšteliams buvo panaudoti plastikiniai buteliai, padengti modelinu ir akriliniais dažais. Šalia pilies nutūpė gražūs augalėliai, buvo nutiestas takelis iš smulkių akmenėlių, surinktų iš prie mokyklos esančios aikštelės. Pakeliui link pilies ant kelmo juokinga ragana sėdi. „Pagal technologijų pamokų programą lipdėme žmonių veidus, bet vis kažkokie „pabaisiukai“ išeidavo. Tai mes suradom jiems savininkus. Padarėme raganai džiovinamus grybus, voratinklius, musmires, juodą katiną. Ir varną – juk tai mūsų mokyklos simbolis. Raganos piliai mokinys pagamino kartoninį karkasą. Jis buvo padengtas modelinu. Dėl medžiagoje esančio vandens namelis persikreipė, bet mes nusprendėme, jog raganai tokia bakūžė labai tinka. Dar labiau jį pakreipėme į vieną pusę ir išėjo puikus, įdomus rezultatas. Fantazijai ribų nėra“, – pasakoja Tamara.  

Teatras lagamine, senovinis ukrainietiškas kaimas, dėlionės autizmo spektrą turintiems vaikams 

„Varnų salos“ ūkvedys Marius mokinių surinktai medžiagai kaupti atnešė seną lagaminą. „Varniečiai“ pasiūlė išnaudoti jį kaip pagrindą naujam projektui. Pasakiškas miškas buvo kuriamas ilgai. Per laiką lagamine apsigyveno hobitas, ant šluotos skraidanti ragana, žiurkė. Kiekviena klasė pridėdavo vis kažkokią naują detalę. Rezultatas pranoko lūkesčius. Dabar, kai lagamine įjungiamas mažytis žibintas, sužimba stebuklingi akmenėliai, miškas magiškai atgyja, gyventojai pradeda judėti – priklausomai nuo norų ir išmonės. Dar viename mokinių miniatiūriniame projekte atgimė Ukrainos peizažas. Jame –trobelė, tvora iš vytelių ir bobulė su skarele, vežimas, arkys, šuo, žąsis, saulėgrąža, dedešvos, vynuogynas, puodas virtiniams virti. Taip simboliškai atspindėtas apleistas senovinis 19 amžiaus Ukrainos kaimas. 

Taip pat Tamara su mokiniais yra pasiuvusi daugybę lėlių. Dabar visi triūsia su smurfų miesteliu. Mokykloje susikūrusi mokomoji vaikų bendrovė Raven‘s puzzles jau antrus metus dalyvauja „Lietuvos Junior Achievment“ įgyvendinamoje progresinio ekonominio švietimo, verslumo ugdymo, finansinio raštingumo ir ugdymo karjerai programoje. Šiam projektui „Varnų salos“ mokiniai kuria paveikslėlius namų puošybai bei specialias dėliones iš akmenėlių autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams. Tamara įsitikinusi, jog kol šalia yra vaikų, idėjų tikrai nepritrūks.  

Technologijų mokytoja siekia, kad vaikai išsiugdytų darbo įgūdžius, kurie pravers ir ateityje 

Tamara sako, kad savo technologijų pamokose ji siekia supažindinti ir išugdyti vaikų darbo įgūdžius su įvairiomis medžiagomis: gamtoje randamomis, tekstile, kartonu, moliu, modelinu, plastiku, siūlais, įvairiais dažais, paprastais ir karštais klijais. „Vaikams šie užsiėmimai yra tarsi atpalaiduojantis žaidimas, tačiau jų metu puikiai treniruojama smulkioji motorika. Taip pat vyksta asmeninis tobulėjimas, skatinama kūrybiškai žvelgti į gyvenimą. Lavinama fantazija ir estetinis skonis, ugdomi tvarkos, kruopštumo, susikaupimo, uolumo ir atkaklumo siekiant rezultato jausmai. Gal bent dalį iš mokykloje gautų įgūdžių mokiniai panaudos ir savo, jau suaugusiojo, gyvenime. Kiekvienas, dalyvaujantis mūsų bendruose projektuose yra svarbus. Net jei jis pridės tik vieną akmenėlį į takelį ar vytelę į tvorą. Didžiausias džiaugsmas man, jei dėl to mokinys jausis labiau pasitikintis savimi, ypatingas ir išdidus“, – pokalbį užbaigia Tamara. 

„Varnų sala“ – privati mokykla Vilniuje, atvira visiems! Savo ateitį kuriame kartu! 


Paskelbta